تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟
تبلیغات کلیکی (PPC) یکی از محبوبترین شیوههای انجام تبلیغات در فضای آنلاین هستند. تبلیغات کلیکی در سال ۱۹۹۶ برای اولین بار معرفی شدند. مطابق آمار ارائه شده توسط SocialMediaToday در سال ۲۰۱۷ هفت میلیون تبلیغدهنده بیش از ۱۰.۱ میلیارد دلار را به تبلیغات کلیکی اختصاص دادهاند و شرکتهای بزرگ و شناخته شده سهم بزرگی از هزینههای بازاریابی خود را به تبلیغات کلیکی اختصاص میدهند. برای مثال شرکت آمازون سالانه بیش از ۵۰ میلیون دلار از بودجه بازاریابی خود را صرف تبلیغات کلیکی میکند.
تبلیغات کلیکی یکی از محبوبترین روشهای تبلیغات در میان کسبوکارهای ایرانی است. احتمالا همینطور که در حال خواندن این مقاله هستید مثالهای متعددی از برندهای ایرانی که قبلا تبلیغات کلیکی آنها را در فضای وب دیده بودید به خاطر بیاورید. در این مقاله ما قصد داریم در مورد تبلیغات کلیکی، انواع تبلیغات کلیکی، مزیتها و معایب تبلیغات کلیکی،کسب درآمد از تبلیغات کلیکی و در نهایت تعرفههای تبلیغات کلیکی صحبت کنیم.
تبلیغات کلیکی چیست؟
تبلیغات کلیکی (Pay Per Click) به تبلیغاتی اشاره دارد که در آنها تبلیغدهندگان تنها به ازای کلیک انجام شده به روی تبلیغات خود در رسانههای ناشر، هزینه پرداخت میکنند. در این روش تبلیغدهندگان برای نمایشهایی که منجر به کلیک نمیشوند هیچ هزینهای پرداخت نمیکنند.
تبلیغات PPC یا تبلیغات CPC؟
زمانی که از تبلیغات کلیکی صحبت میشود معمولا دو عبارت CPC و PPC مشابه پنداشته میشوند و برداشت اشتباه از این دو عبارت میتواند باعث سردرگمی تبلیغدهندگان شود. در ادامه هر دو عبارت را به صورت خلاصه تعریف میکنیم.
در مورد تاریخچه تبلیغات کلیکی بیشتر بدانید
پرداخت به ازای کلیک (PPC)
PPC کوتاه شده Pay Per Click یا پرداخت به ازای کلیک است و به شیوه پرداخت هزینه تبلیغات اشاره دارد. در این شیوه پرداخت تبلیغدهندگان به ازای هر کلیک انجام شده در رسانههای ناشر به روی تبلیغاتشان به ناشر مبلغ مشخصی پرداخت میکنند.
هزینه هر کلیک (CPC)
CPC کوتاه شده Cost Per Click و به معنای هزینه هر کلیک است. هزینه هر کلیک زمانی به کار میرود که شما در حال برنامهریزی و اجرای کمپینهای تبلیغاتی خود به صورت پرداخت به ازای کلیک (PPC) هستید و هزینهای که در نظر دارید برای هر کلیک بپردازید را CPC مینامید.
انواع تبلیغات کلیکی
همسان (Native)
در ایران تبلیغات همسان از جمله محبوبترین روشهای انجام تبلیغات برای برندهای بزرگ هستند. در تبلیغات همسان، محتواهای تبلیغاتی تبلیغدهندگان در قالب تصویر و متن به کاربران نشان داده میشود. تبلیغات همسان در ایران معمولا در قالب مطالب پیشنهادی (Recommendation Ads) و در محیط سایتها به کاربران نشان داده میشوند.
مشاهده نمونه کارهای تبلیغاتی کانون تبلیغاتی بارنا
تبلیغات در جستجو (Search ads)
تبلیغات در جستجو (Search Ads) یکی دیگر از روشهای بسیار محبوب انجام تبلیغات در ایران است. در این نوع تبلیغات محتوای تبلیغاتی تبلیغدهندگان در نتیجه جستجوی کاربران اینترنت و در صورت مرتبط بودن با عبارت جستجو شده توسط کاربران به آنها نشان داده میشود. یکی از ملموسترین مثالهای تبلیغات در جستجو، تبلیغات گوگل (Google Ads) هستند. در تبلیغات گوگل تبلیغدهندگان کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکار خود را تعریف کرده و گوگل با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی خود و با توجه به میزان ارتباط آن کلمات کلیدی با عبارات جستجو شده توسط کاربران، محتواهای تبلیغاتی تبلیغدهندگان را به آنها نشان میدهد.
در کنار تبلیغات گوگل (Google Ads)، نوع دیگری از تبلیغات جستجو که در ایران محبوب و مورد استفاده برندهای بزرگ است، تبلیغات جستجوی کافهبازار (CafeBazaar Search Ads) است. در تبلیغات جستجوی کافهبازار صاحبان اپلیکیشن میتوانند پس از تعیین کلمات کلیدی مرتبط به کسبوکار خود و ثبت محتواهای تبلیغاتی، تبلیغات خود را در نتیجه جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکارشان در قسمت جستجوی نام اپلیکیشن در کافهبازار به کاربران نمایش دهند.
نمونه تبلیغات کلیکی در جستجوی گوگل
ریتارگتینگ (Retargeting)
تبلیغات ریتارگتینگ (Retargeting) نوع دیگری از تبلیغات کلیکی هستند که به سبب عملکرد مناسب خود و نتایج مطلوبی که برای تبلیغدهندگان رقم میزنند در طی سالهای گذشته در میان تبلیغدهندگان محبوب شوند. در تبلیغات ریتارگتینگ تبلیغدهندگان، کاربرانی که حداقل یک بار از سایت تبلیغدهنده بازدید کردهاند را در محیط اینترنت شناسایی و تبلیغات مرتبط با هر کاربر را به او نشان میدهند. از جمله مزیتهای کلیدی این نوع تبلیغات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- قابلیت بهینهسازی پیشرفته
- قابلیت هدفگیری دقیق
- بهبود تصویر برند
ریتارگتینگ محصول (Product Retargeting)
تبلیغات ریتارگتینگ محصول (Product Retargeting) نوع پیشرفتهتری از تبلیغات ریتارگتینگ هستند. در این نوع تبلیغات تبلیغدهندگان کاربران سایت خود را در محیط اینترنت شناسایی میکنند و محصولی را که کاربر قبلا در سایت تبلیغدهنده مشاهده کرده بود به او نشان میدهند. با توجه به اینکه کارکرد اصلی این نوع تبلیغات نشان دادن محصول دیده شده توسط کاربر در محیط اینترنت به کاربر است، این نوع تبلیغات بیشترین استفاده را برای تبلیغدهندگان مالک سایتهای فروشگاهی دارند.
تبلیغات بنری (Banner Ads)
تبلیغات بنری از جمله ابتداییترین نوع تبلیغات اینترنتی هستند که در ابتدا به صورت اجارهای (Rent) و پرداخت به ازای نمایش (CPM) به تبلیغدهندگان ارائه میشدند. در طی سالهای گذشته رسانههای ناشر تبلیغات به ارائه تبلیغات بنری به صورت پرداخت به ازای کلیک (PPC) روی آوردهاند. تبلیغات بنری همانطور که از نام آنها برداشت میشود به صورت بنری و معمولا در بالا و ستونهای کناری سایتهای ناشر تبلیغات ارائه میشوند. در تصویر زیر یک نمونه تبلیغ بنری از سایت ورزش۳ را مشاهده میکنید.
نمونه تبلیغات بنری مدیااد در سایت ورزش۳
مزایای تبلیغات کلیکی
مقرون به صرفه بودن
در تبلیغات کلیکی (PPC)، شما به ازای کلیکهایی که کاربران به روی تبلیغات شما میکنند هزینه پرداخت میکنید، بنابراین به ازای نمایشهای دریافت شده هزینهای پرداخت نمیکنید و میتوانید با توجه به قیف بازاریابی و فروش خود و ارزشی که هر کاربر برای شما دارد، کمپینهای تبلیغات کلیکی خود را به صورت دقیق برنامهریزی کرده و قیمت کلیک را متناسب با ارزش کاربران ورودی به سایت تعیین کنید.
هدفمندی
یکی از کلیدیترین مزیتهای تبلیغات کلیکی که این نوع تبلیغات را در میان تبلیغدهندگان به محبوبیت رسانده هدفمند بودن آن است. در تبلیغات کلیکی شما میتوانید تنظیمات مختلف کمپینهای کلیکی را بر اساس اطلاعاتی که از مخاطبان خود دارید تغییر دهید. برای مثال میتوانید منطقه جغرافیایی که کاربران شما در آن حضور دارند، دستگاهی که استفاده میکنند، اپراتور موبایلی که به آنها سرویس میدهد، ساعت زمانی نمایش تبلیغات، رسانههای نمایش دهنده را با توجه به اطلاعاتی که از مخاطبان خود دارید انتخاب کنید.
قابل سنجش بودن
پلتفرمهای ارائه دهنده تبلیغات کلیکی معمولا گزارشهای کاملی از هزینههای انجام شده و نتایج حاصل از این هزینهها به تبلیغدهندگان ارائه میدهند، همچنین در تبلیغات کلیکی با استفاده از ابزارهایی همانند گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) و گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) قابلیت مانیتور و تحلیل اطلاعات مربوط به کمپینهای کلیکی به صورت وجود دارد. شما میتوانید با استفاده از این ابزارها نتایج حاصل از تبلیغات انجام شده را به دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.
سریع بودن
راهاندازی تبلیغات سنتی میتواند روزها طول بکشد. اما در تبلیغات کلیکی شما از تصمیم به نمایش تبلیغات تا اجرای آن به روی محیط اینترنت تنها نیم ساعت فاصله دارید. همچنین تبلیغات کلیکی نتایج بسیار سریعتری نسبت به روشهای دیگر بازاریابی برای ما به ثمر میآورند. برای مثال در صورت صرف هزینه به روی فعالیتهای مربوط به سئو، دستیابی به نتایج این فعالیتها میتواند ماهها طول بکشد، در صورتی که نتایج صرف هزینه به روی تبلیغات کلیکی به صورت لحظهای قابل مشاهده هستند.
منابع آموزشی
یکی از دلایل افزایش محبوبیت تبلیغات کلیکی در سالهای گذشته و افزایش استفاده شرکتها از این نوع تبلیغات قابلیت آموزش و یادگیری این نوع تبلیغات بوده است. افراد متخصص فعال در تیمهای بازاریابی شرکتها تصمیمهای خود را مبتنی بر دانش و آموختههای خود اخذ میکنند و آشنایی با تبلیغات کلیکی و مزیتها و معایب و نحوه تخصیص بودجه به آن نقش کلیدی در افزایش محبوبیت این نوع تبلیغات داشته است و در مقایسه با روشهای دیگر تبلیغات یک مزیت کلیدی تلقی میشود.
معایب تبلیغات کلیکی
نیازمندی زمان
برخلاف مدلهای تبلیغات اجارهای که شما در پایان دوره کیفیت ترافیک دریافتی را مورد بررسی قرار داده و در مورد تداوم انجام تبلیغات در آن رسانه تصمیم میگیرید، در تبلیغات کلیکی به دلیل اینکه دادههای مربوط به تبلیغات به صورت زنده قابل تحلیل و بررسی هستند، ارزیابی تبلیغات کلیکی در لحظه امکان پذیر بوده و برای بهینهسازی و بهبود تبلیغات کلیکی خود ملزم هستید که زمان کافی را به بررسی دادهها و بهینهسازی این تبلیغات اختصاص دهید.
نیازمندی تجربه و دانش کافی
برای برنامهریزی و اجرای موثر و مفید کمپینهای تبلیغات کلیکی به دانش کافی و تجربه قبلیدر این زمینه نیاز دارید و عدم برخورداری از این دو عامل میتواند موجب شود که بودجه بازاریابی شما بی آنکه بهرهای داشته باشد هزینه شود. در آژانسها و شبکههای تبلیغاتی معمولا افرادی به عنوان اکانت منیجر (Account Manager) به تبلیغدهندگان در برنامهریزی و اجرای کمپینهای تبلیغات کلیکی کمک میکنند.
بودجه کمپینها به سرعت مصرف می شوند
برخلاف سئو که زمان و مهارتها به عنوان سرمایه مورد نیاز آن به حساب میآیند، تبلیغات کلیکی نیازمند نظارت و بهینه سازی دائمی هستند زیرا اجرا کردن کمپین نیازمند پول به عنوان سرمایه میباشد که در صورت نبود بهینه سازی و نظارت، سرمایه و هزینه شما بازگشتی در پی نخواهد داشت.
تبلیغ لزوما منجر به فروش نمیشود
شما باید به این نکته دقت کنید که کلیکهای صورت گرفته بر روی تبلیغات شما و کاربرانی که به وبسایت شما میآیند لزوما به فروش و اهداف بازاریابی شما منجر نمیشوند و وظیفه طراحی صفحه فرود (Landing Page) و محصولاتی که به شما در تبدیل کاربران اینترنت به خریداران کمک میکنند همچنان در زمان اجرای کمپینهای تبلیغاتی باقی است.
کسب درآمد از تبلیغات کلیکی
زمانی که از تبلیغات کلیکی صحبت میکنیم مخاطبان ما به دو دسته تقسیم میشوند:
- صاحبان کسب و کار (تبلیغدهندگان)
- صاحبان رسانه (ناشران)