جذب مشتری جدید در گذشته و امروز – ATTRACT NEW CUSTOMERS PAST AND PRESENT

اولین موردی که باید در مورد آن بیشتر صحبت شود جذب مشتری در گذشته و امروز است .

متاسفانه هنوز شرکت ها و کسب و کارهای بسیاری را می بینیم که همچنان همانند 15 سال پیش به دنبال جذب مشتری جدید هستند،

اما باتوجه به اینکه مطالعه کمی در خصوص بازار و مشتریان امروزی دارند و در عین حال هیچ توجهی به تکنولوژی نمی کنند ،غرق در تصورات خود ، همانند گذشته اقدام می کنند و خوب مسلما هیچ نتیجه جذابی نمی گیرند.

البته این موضوع را باید توضیح دهم که در برخی کسب وکارها مجبور هستیم که از روش های گذشته استفاده کنیم و چاره ای نداریم اما باز هم می توانیم با تغییر در ابزار و شیوه استفاده آن به نتایج درخشانی دست پیدا کنیم.

در گذشته تراکت ، تبلیغات چاپی درمجلات و روزنامه ها، بیلبورد ، بازاریابی تلفنی انبوه و کورکوارنه ، هدایای تبلیغاتی همچون سررسید ، شما را به نتایج دلخواه می رساند ، اما در حال حاضر شرایط بازار و مشتریان تغییرات بسیاری داشته است.

شما در حال حاضر باید به دنبال اعتمادسازی باشید ، تمام شد دورانی که با تبلیغات انبوه تلویزیونی و بیلبوردهای فراوان سعی در ایجاد اعتماد در مخاطبین را داشتیم.

الان مشتریان شما در زیر بیلبوردها در حال گشت و گذار در اینستاگرام هستند و هرگز بیلبورد شما دیده نمی شود!

خوب برای اعتماد سازی چه اقدامی باید انجام دهیم ؟

یکی از راههای آن در حال حاضر تولید محتوای ارزشمند است.

با استفاده از محتوا شما می توانید توجه مخاطبین را به دست بیاورید ، سپس اعتمادسازی کنید و آهسته آهسته  آنها را به سمت خرید از فروشگاه آنلاین و حضوری خود می برید.

امروز مشتری شما دائما به دنبال خوراکی می گردد که اگر به مذاقش خوش بیاید آن را برای دوست خود هم ارسال کند تا او هم ببیند و لذت ببرد .

پس به صورت پنهان مشتریان حال حضار به دنبال تایید اجتماعی هستند .

آیا شما این خوراک محتوایی را به انها می دهید تا آن را برای شما پخش کنند؟

در ادامه سعی می کنم تا توضیحات کامل تری رابه شما ارائه کنم ، پس همچنان با من همراه باشید تا ببینیم از چه راههایی می توانیم جذب مشتریان هدفمند بیشتری داشته باشیم.

نکات طلایی قبل از جذب مشتری جدید: GOLDEN TIPS BEFORE ATTRACTING A NEW CUSTOMER
1- همیشه پرداخت هزینه زیاد برای جذب مشتری جدید ، نتایج مناسبی به همراه ندارد.

قبل از هرگونه اقدامی بررسی کنید که برای جذب هر مشتری جدید به چه میزان باید هزینه کنید.

متاسفانه اغلب کسب و کار تصور می کنند که اگر مثلا” 100 میلیون تومان هزینه برای تبلیغات انجام دهند حتما به نتایج فوق العاده ای دست پیدا می کنند . اما پس از بررسی نرخ های تبدیل و تجربیات قبلی رقبا در تبلیغات ، متوجه می شویم که این کار اشتباه محض است و با سرعت بسیار زیادی کسب و کار را به تعطیلی می کشاند.

مدیران بسیاری هستند که با مدیریت هزینه ها و تمرکز روی تک تک مشتریان به نتایج درخشان تری دست پیدا می کنند.

پس مراقب باشید قبل از خرج کردن حتی 1000 تومان ، ببینید آیا این 1000 تومان منجر به جذب مشتری جدید برای شما می شود یا تنها آن را به جوی آب میریزید!

و بررسی کنید که برای جذب هر مشتری جدید باید 1000 تومان هزینه کنید یا 100 هزار تومان و این موضوع تناسبی با میزان فروش و سود شما دارد یا خیر!

2- زیرساخت های شما برای پذیرش مشتریان زیاد آمادگی کامل را دارد؟

با یکی از مدیران جلسه مشاوره داشتم ، گفت آقای حاتم طهرانی ایده ای به ما بده که مشتریانمان 10 برابر شود!

در جلسه گفتم آیا زیرساخت های سخت افزاری ، نرم افزاری ، پرسنل ، موجودی انبار و…. توان پاسخگویی به این حجم از مشتریان را دارد؟

گفت منظور شما چیست ؟ ما فقط مشتری می خواهیم تا بتوانیم از این منجلاب بیرون برویم!

من در جلسه بعد به ایشان نشان دادم که جذب مشتری فله ای نه تنها هیچ تاثیری در فروش ندارد بلکه کاملا به برند لطمه می زند.

اگر ما نتوانیم نیاز مشتری را در خصوص خدمات پوشش دهیم ، همان مشتری تبدیل به تروریست می شود و همه جا سمپاشی می کند که فلان برند خدمات خوبی نمی دهد.

پس در ابتدای امر بایستی زیرساخت های ما آمادگی کامل را در مواجهه با مشتریان زیاد داشته باشد تا با خیال راحت بتوانیم به همه مشتریان خدمات یکسانی را ارائه کنیم.

3- به جای توجه به کمیت مشتریان به فکر کیفیت مشتریان باشید!

شاید برای شما جالب باشد اما همانطور که در مقالات قبلی در مورد آن صحبت کردم ، شما باید به دنبال مشتریان با کیفیت باشید و حتی دست رد به سینه برخی از مشتریان بزنید و آنها را به سمت رقبای خود بفرستید تا آنها با این مشتریان درگیر باشند!

هر مشتری که از درب مغازه یا شرکت شما وارد شد نباید با هر ترفندی به آن بفروشید بلکه باید تمام جوانب را به خوبی بسنجید . البته منظورم این نیست که مثلا” اگر فردی که وارد مغازه شما شده است از او سوال کنید مجرد هستید یا متاهل ، میزان درآمد ماهیانه شما چقدر است ؟ و اگر مثلا مشتری گفت من مجرد هستم و ماهی 2 میلیون درآمد داردم شما به او بگویید حیف شد نمی توانیم به شما بفروشیم ما فقط به افرادی که درآمد بالای 10 میلیون دارند و متاهل هستند می فروشیم!

ما می توانیم به جای کمیت به فکر واگذاری نمایندگی را راه اندازی شعبه جدید باشیم ، می توانیم در فروشگاه اینترنتی خودبه دنبال راه اندازی بخش همکاری در فروش باشیم یا حتی می توانیم تنها به دنبال خریداران بزرگ باشیم و فروش به مشتریان کوچک تر را به سایرین واگذار کنیم.

در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت می کنم

4- ایجاد لحظه آهــــــا را فراموش نکنید.

باید به این سوال مهم مشتریان پاسخ دهید که : چیزی که ارائه می کنید چگونه زندگی ام یا حالم را بهبود می بخشد؟

جایی که مشتری در هنگام مراجعه یا خرید آنلاین بگوید آها یا ایول همینو میخواستم ، مطمئن باشید فروش به راحتی انجام می شود.

به عنوان نمونه فروشگاه اینترنتی فروش دستبند و گردنبند در هنگام افزودن کالا به سبد خرید از شما می پرسد که تمایل دارید بسته شما چه رایحه یا بویی داشته باشد؟

پس از قبل شروع برای جذب مشتری جدید به فکر ایجاد تجربه لذت بخش برای مشتریان باشید.

5-جذب مشتری جدید برای کسب و کار شما با یک رستوران فرق دارد!

برخی از مدیران به دنبال استفاده از راهکارهای سایرین در کسب و کار خود هستند ، بله بررسی سایر روشها فکر خوبی است اما باید ببینید آیا راهکاری که دیگران استفاده کرده اند به مذاق مشتریان شما هم خوش می آید و باعث جذب آنها می شود یا خیر!

حتی اگر رقبای شما در حال جذب مشتری به شیوه ای خاص هستند استفاده از همان راهکار برای شما ممکن است مناسب نبوده و حتی به برند شما ضربه بزند.

پس در این خصوص فقط موفقیت دیگران را بررسی کنید اما آن را برای صنعت یا خدمات خود تغییر داده و منطبق با هزینه ها، راهکارها ، ظرفیت ها و…. حرکت کنید.

6-برخی از اجناس خود را به صورت رایگان و یا با تخفیف ارائه دهید

اکثر مردم علاقه مند به دریافت اجناس رایگان و یا ارزان تر از قیمت واقعی خود هستند و بنابراین اجرای پیشنهادات مقدماتی راهی عالی برای جذب مشتریان جدید است . این مثال ها را در نظر بگیرید:

– تجارت الکترونیکی :

در صورتی که مشتری جدید برای اولین بار از طریق ایمیل از شما خرید کرد ، برای اولین خرید او تخفیف قائل شوید .

– صنایع خدماتی :

تخفیف یا اعتبار نسبت به اولین سرویس

– اشتراک ها :

ارائه طرح های رایگان ماهانه

– نرم افزار:

ارائه نسخه رایگان نرم افزار با ویژگی های محدود

7- یک استراتژی سه ماهه تدوین کنید

پس از دسترسی به منابع مناسب در حرفه تان ، اکنون زمان آن فرا رسیده است که یک استراتژی سه ماهه برای جذب مشتریان جدید ایجاد کنید . هر مرحله از این طرح باید به گونه ای تنظیم شود که از اهدافی که در مرحله 1 برای خود تعیین کردید حمایت کند .

امیدواریم که این راهکار هتا بدرد کار شما خورده باشد.
جهت دریافت مشاوره تبلیغات کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شانزده − 5 =

فهرست